Bygg - Ansökan bygglov för skyltanordning
Den här tjänsten kräver inloggningSök bygglov för fasadändring
För att sätta upp en skylt, vepa eller ljusanordning inom detaljplanerat område kan det krävas bygglov för skyltanordning, så kallad fasadändring.
Du som vill sätta upp en skylt eller ljusanordning inom detaljplanerat område ska söka bygglov. Det gäller både reklamskyltar och skyltar för butik och verksamhet.
Om du vill ändra eller flytta en redan uppsatt skylt måste du också söka bygglov.
När behöver jag bygglov för skyltar?
- Den generella lovplikten för skyltar tas bort.
- Inom detaljplan kan skyltar på byggnader trots det kräva bygglov som fasadändring. Det gäller andra byggnader än en- och tvåbostadshus, komplementbyggnader och komplementbostadshus om ändringen sker på en fasad eller ett tak som vetter mot en allmän plats.
- Skyltar kan också, i vissa fall, kräva bygglov på eller vid särskilt värdefulla byggnader, anläggningar, tomter, allmänna platser och bebyggelseområden.
- Den generella lovplikten för ljusanordningar tas bort.
- Ljusanordningar på byggnader kan trots det kräva bygglov som fasadändring. Det gäller andra byggnader än en- och tvåbostadshus, komplementbyggnader och komplementbostadshus om ändringen sker på en fasad eller ett tak som vetter mot en allmän plats.
- Ljusanordningar kan också, i vissa fall, kräva bygglov på eller vid särskilt värdefulla byggnader, anläggningar, tomter, allmänna platser och bebyggelseområden.
- En ljusanordning kräver bygglov om användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar och om det sker inom eller i anslutning till något område som är av riksintresse för totalförsvaret, det vill säga alla anläggningar för både det militära och det civila försvaret.
Innan du söker bygglov
- Tala med fastighetsägaren. Det kan finnas ett skyltprogram för fastigheten. https://www.arvidsjaur.se/globalassets/samhalle/offentlig-plats/riktlinjer-for-skyltning-20160620--83.pdf
- Rådfråga gärna miljö - och byggenheten innan du skickar in din ansökan.
- Se till att din ansökan innehåller tillräckligt med bilder och illustrationer för hur skylten ska se ut och sitta. Då går hanteringen av ditt ärende fortare.
Avgift för handläggning av anmälan kommer att faktureras enligt den av kommunfullmäktige fastställda taxan.
GDPR
I syfte att kunna hantera din anmälan kommer samhällsbyggnadsnämnden att behandla dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). För mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter kontakta Arvidsjaurs Kommun på 0960-15500 eller via www.arvidsjaur.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I enlighet med kommunens informationshanteringsplan
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
För klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kontakta personuppgiftsansvarig nämnd. Du kan även lämna klagomål direkt till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Mer information hittar du på www.imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Myndighetsnämnden
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Foton
- Ritningar över situationsplan, fasad- och detaljritning
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Fastighet
- Leverantör
- Skyltanordning
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in
